Ugye, Neked sem mindegy, hogy...!?

Ne legyen mindegy!

Ne legyen mindegy!

A XXI. század prófétája - avagy filmezzünk tudatosan

A „Jöttünk, láttunk, értékelnénk" nevet viselő sorozatunk induló része

2017. október 19. - KerPa

A „ne legyen mindegy” nem csak a politikában, a közéletben fontos reflexió, hanem az igénytelen és kommercializálódott tömegkultúrában, valamint a társadalmi hozzáállásban egyaránt. A média hatalmas és már-már helyrehozhatatlan károkat okozott az elmúlt évtizedekben és folyamatosan okoz is, ezt pedig elsődlegesen a popkultúra elaljasodásában tapasztalhatjuk meg nap, mint nap. A közízlésünk rohamos romlása a véleményformálásunkra szintén negatív hatással van, ami a hétköznapi életünk minden területén fontos szerepet játszik - többnyire a politikában is. Ennek a negatív tendenciának a kritikája szignifikánsabban a különböző szubkultúrákban, vagy a zeneiparban nyer magának teret, azonban a legközkedveltebb és a legszélesebb körben elterjed platformja a filmipar... lehetne. Emiatt döntöttünk úgy, hogy az elkövetkezendő hetekben a politikai véleményformálás mellett erősen társadalomkritikus, rendszerkritikus, valamint az egyéni ízlésünkre pozitívan ható alapfilmeket fogunk megmutatni.celluloid-film-shutterstock-130614.jpg

Napjainkban nem igazán léteznek olyan emberek, akik ne néznének filmeket, vagy az egyre inkább elterjedő sorozatokat. E tény miatt nyugodtan kijelenthetjük, hogy a filmipar a legpopulárisabb művészeti ággá nőtte ki magát az elmúlt évszázadban. Több mint száz év pedig éppen elég arra, hogy megszámlálhatatlan mennyiségű filmalkotás termelődjön, amelyekből mi egyéni ízlésünknek megfelelően választhatunk. De…

Milyen manapság az átlag filmfogyasztó?

A filmezés a közvélemény szerint egyenlő a kikapcsolódással. Mi fogyasztók úgy érezzük, hogyha filmekkel töltjük a szabadidőnket, arra a kis időre kiszabadulhatunk az egyhangú, unalmas és szürke valóságból. Ez idáig teljes mértékben igaz is, a probléma ott kezdődik, hogy a filmipar csúcsa – természetesen üzleti okokból kifolyólag - a zombiként bambuló tömeget szolgálja ki oly módon, hogy a látványon kívül semmilyen érdemi tartalmat nem közöl, ami által gondolkodnunk kellene egy-egy adott témát illetően. Akik a film"művészet" ezen oldalát választják, ők a nem tudatos filmfogyasztók.

Az ipar másik oldalát pedig gyakorlatilag bármire használhatjuk némi ismerettel, igénnyel és időráfordítással. A film valójában közvetítő szerepet játszik, ami segítségével tanulhatunk akár történelemről, művészetről, ideológiákról, figyelemfelkeltő és fontos eseményekről, emellett jobban megismerkedhetünk a politikai történésekkel, vagy más emberek látásmódjaival. A filmek által új perspektívák nyílhatnak meg bennünk bármilyen kérdéssel kapcsolatban, sőt akár olyan új kérdéseket is szülhet, amik alapesetben nem merülnének fel.  Természetesen mindannyian magunk dönthetjük el, hogy hogyan élünk a filmek adta lehetőségekkel és, hogy tudatos, vagy nem tudatos filmfogyasztókká válunk.

Ezen tények hatására az elkövetkezendő hetekben olyan filmeket fogunk bemutatni, amik a filmipar művészi oldalát mutatják meg, és mindezen túl nívós tartalmakkal járulnak hozzá az ízlésünk, valamint a gondolkodó képességünk fejlesztésében.
Következő héten, az első részben Stanley Kubrick egyik leghíresebb szatíráját mutatjuk be. Addig se feledjétek, hogy:

A blogunknak van Facebook-oldala is. Érdemes követni minket, mert "ne legyen mindegy", hogy mit nézel!

A bejegyzés trackback címe:

https://nelegyenmindegy.blog.hu/api/trackback/id/tr7812994182

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

midnightcoder2 2017.10.20. 06:39:30

Semmi nem annyira jó, mint amikor egy filmből csorog az agitprop. Anno ezt a szovjetek csinálták nagyon jól, de Hitlerék is ütőseket tudtak alkotni e téren.

maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző · http://bircahang.org 2017.10.20. 06:50:14

Az én módszerem:
- megnézem a kedvenc torrentemen ami új,
- a nekem eleve nem tetsző műfajokat selejtezem: fantasy, akciófilm, romantikus vígjáték, erotika, pornó, stb.,
- kiselejtezem, ami már a leírása szerint is rossznak tűnik,
- ami marad, azt letöltöm,
- megnéz 10 perc, ha rossz, abbahagyom,
- ami marad, végignézem.

KerPa 2017.10.20. 08:17:13

Alapjában nincsen semmi probléma az említett kategóriákkal sem, de sajnos, ha kategorizálnom kell, ezekben a műfajokban ugyanazokat a filmeket gyártják újra, csak más köntösben. Az 1900-as években viszont találunk értékelhető és progresszív filmeket.
Ajánlóként ezekben a műfajokban:
- fantasy - Faun labirintusa, Ollókezű Edward, Nagy hal, Black Mirror sorozat
- akció - Ál/Arc, Szemtől szemben
- romantikus vígjáték - Annie Hall, Római vakáció

tudom, nem a sztereotípiáknak megfelelő filmek, de a cselekményük szerint ezekhez a műfajokhoz is tartoznak.

agarik 2017.10.20. 09:43:16

@maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző: Egyszerűen mondhattad volna hogy fideszkdnp-nyilatkozatokat nézel és kész.

@KerPa: A Faun Labirintusa nem fantasy hanem holokausztipar-film, ráadásul még szar is.
A Hollókezű Edward fantasyságával is vitatkoznék, gyér, látványvilág-popfilm (amilyenekről a cikk is szól mint gáz cuccok), ráadásul inkább tündérmese mint fantasy.

Az adatbázisod amúgy illene frissíteni, mert ma egy Római Vakáció nem eladható. Woody Allan filmek meg még annyira sem, a pedofil-saját-lányát-elvevő, önismétlő gagyizsidó egyszerűen gáz.

Amúgy Kubrick is egy rakás trágya.
Oké, megcsinálta a Spartacust - mára elavult, ráadásul szaglik a valláspropagandától.
Következő filmje a Hollywoodi Szexuális Visszaélések mintapéldája, csak azért csinálta hogy legiten pedofilkodhasson.
Jött a Dr. Strangelove - feltételezem erről szólna a "következő" cikk, sajna sokkal inkább itt kellett volna legyen BÁRMILYEN filmről szó. Amúgy ez rossz választás, méla dögunalom az egész, 3 óra vizuális zombulás a végén 1 pici poénnal.
Az Űrodüsszeia jó volt - azóta is ebből él ez az EGYFILMES RENDEZŐ.
A Mechanikus Narancs szar volt, mert nem tudja elérni hogy kicsit is szimpatizáljak a főszereplővel, pedig az lenne az alap. Én viszont légvédelmi rakétával végeztem volna ki, pedig szvsz Kim Djong Un hülye.
Aztán volt 4-5 semmi (élén a borzasztó szar Ragyogással, aminek egyedül a vége mérhető értékkel, hiába, Stephen King munkássága végtelenül túlértékelt, minimális odafigyeléssel is lehet javítani rajta), majd a Tágra Zárt Szemek, ami nem azért híres mert jó, hanem mert Tom Cruise és Nic Kidman celeb. Ennyi.

KerPa 2017.10.20. 10:22:17

A Nagy halra stílusjegyei miatt mindenképp mondhatjuk, hogy fantasy, de egyébként tragikomédiának felel meg. A Black Mirror pedig valóban nem fantasy, hanem akkor már inkább sci-fi lenne, bár túlságosan reális képet fest ahhoz. Sokkal inkább alternatív jelenben játszódik minden rész, nem pedig a távoli jövőben.

Az ajánlókat sem mérvadónak írtam, egyszerűen csak a saját kategóriájukban a legjobbak között szerepelnek.
Kubrickról pedig nem ez a véleményem, a nyugati kultúrkör egyik legfontosabb rendezője.
süti beállítások módosítása